Závery z Okrúhlych stolov 2024

 

Prijaté závery z Okrúhly stolov 2024

"Podpora vzdelávania v mediácii a riešení konfliktov"

 

     V dňoch 5. júna 2024 na pôde Gréckokatolíckej teologickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove a dňa 6. júna 2024 na pôde Právnickej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach sa stretli zástupcovia Asociácie mediačných centier Slovenska a ich hostia so zástupcami slovenských a českých univerzít a vysokých škôl s cieľom otvoriť diskusiu k vytvoreniu podmienok pre tvorbu nového študijného predmetu zameraného na výučbu v mediácii, v mimosúdnych spôsoboch riešenia sporov, v oblasti komunikácie, mediačných zručností a vyjednávania.

      Počas dvoch dní sa do diskusie pri okrúhlom stole zapojilo spolu 7 slovenských univerzít, 3 české univerzity a 2 slovenské vysoké školy:

     Z fakúlt boli zastúpené:

    

       Počas oboch dní predstavila doc. PhDr. Lenka Holá PhD. z Právnickej fakulty Univerzity Palackého v Olomouci možnosti komplexnejšieho zavádzania mediačných vzdelávacích programov do výučby na vysokých školách v súlade s legislatívnymi podmienkami (na Slovensku je to zákon č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/52/ES z 21. mája 2008 o určitých aspektoch mediácie v občianskych a obchodných veciach) s cieľom podporovať úvodné vzdelávanie v mediácii a zároveň podporovať ďalšie odborné vzdelávanie mediátorov. Poukázala na vývoj študijných predmetov v oblasti mediácie a riešení konfliktov na Právnickej fakulte UP a súčasný model vzdelávania začlenení do troch semestrov. Vyzdvihla prínos mediačnej kliniky, ktorá je určená všetkým študentom bez obmedzení (ročníkovo, bez potreby absolvovať študijný predmet), úlohy a využitie Centra pre riešenie konfliktov a mediácie, ktoré bolo zriadené pri katedre politológie a spoločenských vied právnickej fakulty v r. 2023, a ktoré poskytuje služby verejnosti a predstavila programy v systéme ďalšieho celoživotného vzdelávania v oblasti mediácie.

 

     Význam spojenia univerzity s mediáciou:

    

     Garant jediného uceleného študijného programu Probačná a mediačná práca prof. ThDr. PaedDr. Ing. Gabriel Paľa PhD. v rámci okrúhlych stolov predstavil prínos vzdelávania v probácii a mediácii pre Gréckokatolícku teologickú fakultu Prešovskej univerzity v Prešove, ktorý sa realizuje na fakulte od roku 2006, pričom magisterský titul (Mgr.) v tomto študijnom programe získalo už celkovo 968 študentov. Absolventi študijného programu sú zameraný predovšetkým na oblasť trestnej mediácie a svoje uplatnenie si nájdu najmä ako probačný a mediačný úradníci pôsobiaci na okresných súdoch. Poukázal však na nedostatočne prepojenie legislatívy v oblasti probácie a mediácie s uplatnením sa absolventov na trhu práce. V súčasnej dobe sa pre výkon činnosti probačného a mediačného úradníka nevyžaduje absolvovanie tohto študijného odboru. Absolventi po skončení magisterského štúdia taktiež musia pre výkon činnosti civilnej mediácie v zmysle zákona č. 420/2004 Z. z. o mediácii absolvovať odbornú prípravu mediátora v rozsahu 200 hodín, aby mohli vykonávať mediáciu ako mimosúdnu činnosť.

    

     Prof. PaedDr. Vladimír Labáth PhD. hovoril o konflikte ako o univerzálnej téme pomáhajúcich profesii. Vyzdvihol cyklus zážitkového učenia študentov, ktoré je založené na konkrétnej skúsenosti, reflexívnom pozorovaní, abstraktnom zovšeobecňovaní a aktívnom experimente. Poukázal na vhodnosť výučby mediácie ako samostatného predmetu z dôvodu nadobúdania komplexnejších vedomosti a zručnosti v oblasti riešenia konfliktov v medziľudskom styku.

    

     Mgr. Tereza Hanajová a Mgr. Dominik Líška z Právnickej fakulty Karlovej univerzity v Prahe predstavili prínos absolvovania študijného predmetu zameraného na mediáciu a mimosúdne systémy riešenia sporov pre samotných študentov. Poukázali sa systém fungovania medzinárodných súťaži v mediácii, vyjednávaní a arbitráži a prípravu študentov na tieto súťaže. Účasťou na takýchto súťažiach vyzdvihli prínos pre školu aj samotného študenta. Vyzdvihli predovšetkým zapojenie externých odborníkov (mediátorov) a študentskej komunity (študentských spolkov) do výučby a prípravy na súťaže či už v rámci študijných predmetov alebo mimoškolskej činnosti.

Prínos pre školu a študenta:

 

    Väčšina zástupcov fakúlt informovala, že mediáciu majú okrajovo začlenenú do študijných predmetov a alternatívne spôsoby riešenia sporov sú vyučované prevažne v rámci nepovinných predmetov. Študenti si tiež ako tému volia mediáciu pre svoje záverečné práce. Niektoré fakulty v minulosti vyučovali mediáciu aj ako samostatný nepovinný predmet, ktorý však nebol prístupný pre všetkých študentov. Mediácia sa v klinikách vyučuje iba ojedinele.

 

PRIJATÉ ZÁVERY:
    Všetci prítomní sa zhodli na opodstatnenosti diskusie k témam mediácie, riešení konfliktov, mimosúdnym systémom a vyjednávania a prínose v začlenení novovzniknutého študijného predmetu do kurikula jednotlivých fakúlt. V súčasnej spoločnosti zručnosti jednotlivca v oblasti komunikácie, interpersonálneho konfliktu, riešenia sporov a poznaní mimosúdnych metód riešení sporov sa javia ako kľúčové pre väčšinu profesii. Vyzdvihli potrebu zohľadňovať v študijnom predmete špecifiká, ktoré súvisia s prípravou študentov na ich budúce povolanie po absolvovaní vysokej školy.

ale aj na oblasť špecializácie vo vyjednávaní, školskej mediácii, rodinnej mediácii, policajne vzdelávanie, manažérske vyjednávacie vzdelávanie, nemocničných ombudsmanov, firemných „mediátorov“, športových „mediátorov“, „kultúrny“ mediátor, ktorý by zvládal zohľadňovať kultúrne odlišnosti medzi zahraničnými a domácimi študentami a predchádzať tak konfliktom na pôde univerzity a mnoho ďalších špecializácii.

 

 

     Prezidentka Asociácie mediačných centier Slovenska (AMCS) JUDr. Dagmar Tragalová za asociáciu ponúkla zástupcom univerzít a vysokých škôl metodickú a odbornú pomoc pri tvorbe nového študijného predmetu, externú spoluprácu pri úvodných workshopoch a prednáškach pre študentov a pedagógov vysokých škôl a podporu pri realizácii praktickej časti študijného predmetu pomocou odborníkov - mediátorov. AMCS v spolupráci so študentským Spolkom Student ADR Association v Prahe ponúka priestor pre organizáciu domácich a slovensko – českých súťaži v mediácii a vyjednávaní a prípravu a tréning študentov, ktorí sa budú pripravovať na medzinárodne súťaže v anglickom jazyku, prípravu koučovacieho tímu a podporu študentom v rámci mediačnej kliniky.
     Akademická a odborná obec sa dohodla na ďalšej spolupráci pri začleňovaní mediácie na vysoké školy. Pre záujemcov o vytvorenie jednotného študijného predmetu zameraného na mediáciu, riešenie konfliktov a mimosúdne systémy, ktorí by mali záujem participovať na vytvorení a následnom zavedení predmetu do svojho kurikula AMCS zorganizuje v najbližších týždňoch , ďalší okrúhly stôl po dohode s partnermi a záujemcami o študijný predmet. Cieľom okrúhleho stola by malo byť vytvoriť užšiu spoluprácu medzi fakultami a AMCS pri tvorbe obsahu, rozsahu a systematickom zaradení predmetu do študijného programu, prípadne rozšírenie už existujúcich predmetov o oblasť mediácie, komunikácie a tréningu mediačných zručnosti. Vytvoriť možnú schému výučby mediácie, mimosúdnych metód riešenia sporov a mediačných zručnosti do graduálneho vzdelávania.
     Konflikt je súčasťou každodenného života. Schopnosť riešiť spory, prevziať zodpovednosť za vlastné rozhodnutia bez zásahu autority alebo štátu môže priniesť do spoločnosti viac porozumenia, zmiernenie napätia a konštruktívnu diskusiu, či schopnosť prijať iný názor. Čím skôr sa študent stretne s konfliktom a spôsobmi jeho riešenia, tým skôr si s ním bude vedieť v budúcnosti poradiť. Schopnosť riešiť konflikty na úrovni jednotlivca môže priniesť pokojnejšiu a slušnejšiu spoločnosť.