Závery z Okrúhlych stolov 2024
Prijaté závery z Okrúhly stolov 2024
"Podpora vzdelávania v mediácii a riešení konfliktov"
V dňoch 5. júna 2024 na pôde Gréckokatolíckej teologickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove a dňa 6. júna 2024 na pôde Právnickej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach sa stretli zástupcovia Asociácie mediačných centier Slovenska a ich hostia so zástupcami slovenských a českých univerzít a vysokých škôl s cieľom otvoriť diskusiu k vytvoreniu podmienok pre tvorbu nového študijného predmetu zameraného na výučbu v mediácii, v mimosúdnych spôsoboch riešenia sporov, v oblasti komunikácie, mediačných zručností a vyjednávania.
Počas dvoch dní sa do diskusie pri okrúhlom stole zapojilo spolu 7 slovenských univerzít, 3 české univerzity a 2 slovenské vysoké školy:
- Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach
- Prešovská univerzita v Prešove
- Trnavská univerzita v Trnave
- Univerzita Komenského v Bratislave
- Katolícka univerzita v Ružomberku
- Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
- Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
- Univerzita Palackého v Olomouci
- Karlova Univerzita v Prahe
- Univerzita Pardubice
- Paneurópska vysoká škola
- Akadémia policajného zboru v Bratislave
Z fakúlt boli zastúpené:
- Právnická fakulta
- Filozofická fakulta
- Pedagogická fakulta
- Prírodovedecká fakulta
- Fakulta sociálnych vied a zdravotníctva
- Fakulta verejnej správy
- Fakulta telesnej výchovy a športu
- Gréckokatolícka teologická fakulta
- Pravoslávna bohoslovecká fakulta
Počas oboch dní predstavila doc. PhDr. Lenka Holá PhD. z Právnickej fakulty Univerzity Palackého v Olomouci možnosti komplexnejšieho zavádzania mediačných vzdelávacích programov do výučby na vysokých školách v súlade s legislatívnymi podmienkami (na Slovensku je to zákon č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/52/ES z 21. mája 2008 o určitých aspektoch mediácie v občianskych a obchodných veciach) s cieľom podporovať úvodné vzdelávanie v mediácii a zároveň podporovať ďalšie odborné vzdelávanie mediátorov. Poukázala na vývoj študijných predmetov v oblasti mediácie a riešení konfliktov na Právnickej fakulte UP a súčasný model vzdelávania začlenení do troch semestrov. Vyzdvihla prínos mediačnej kliniky, ktorá je určená všetkým študentom bez obmedzení (ročníkovo, bez potreby absolvovať študijný predmet), úlohy a využitie Centra pre riešenie konfliktov a mediácie, ktoré bolo zriadené pri katedre politológie a spoločenských vied právnickej fakulty v r. 2023, a ktoré poskytuje služby verejnosti a predstavila programy v systéme ďalšieho celoživotného vzdelávania v oblasti mediácie.
Význam spojenia univerzity s mediáciou:
- Mediácia ako vyučovací predmet je zároveň predmetom výskumu, čím sú vytvorené podmienky pre tvorbu teórie mediácie a následne pre tvorbu samostatného študijného odboru. Téma mediácie je samostatnou témou pre organizovanie vedeckých konferencii doma aj v zahraničí a témou monitoringu výskumných otázok a aplikačných problémov, na ktoré je možnosť využiť grantovú schému financovania.
- Ukotvenie mediácie ako študijného predmetu na vysokej škole vytvára podmienky pre medzinárodnú spoluprácu so zahraničnými vysokými školami a univerzitami.
- Mediácia ako psychosociálna metóda, ktorá je tiež legitímne ukotvená v právnom poriadku, čím sa popri rozhodcovskom konaní stáva legálnou mimosúdnou metódou riešenia sporov, je súčasťou odboru práva. Z dôvodu multiodborového zamerania mediácie sa vytvára priestor pre interdisciplinárnu spoluprácu medzi fakultami pri výučbe predmetu a pomáha prepájať inštitucionálnu spoluprácu s externým prostredím pri prepájaní teórie a praxe.
- Mediácia je atraktívnou a stále častejšou témou záverečných absolventských prác študentov.
- Prax mediácie je možné realizovať v nadväznosti na už existujúce Študentské poradne, Centrá, príp. ako samostatná komerčná mediačná služba pre študentov, zamestnancov univerzity a občanov mesta.
- Poskytovaním odborného a ďalšieho vzdelávania v mediácii univerzita prispieva v spolupráci s odborníkmi z praxe k tvorbe legislatívnych, profesijných a kvalifikačných podmienok pre výkon činnosti mediátora a tým k zvyšovaniu kvality služby mediácie.
- Nemalý význam spočíva v informovanosti širokej verejnosti o efektívnom prístupe k riešeniu konfliktov, bez zásahu súdu.
Garant jediného uceleného študijného programu Probačná a mediačná práca prof. ThDr. PaedDr. Ing. Gabriel Paľa PhD. v rámci okrúhlych stolov predstavil prínos vzdelávania v probácii a mediácii pre Gréckokatolícku teologickú fakultu Prešovskej univerzity v Prešove, ktorý sa realizuje na fakulte od roku 2006, pričom magisterský titul (Mgr.) v tomto študijnom programe získalo už celkovo 968 študentov. Absolventi študijného programu sú zameraný predovšetkým na oblasť trestnej mediácie a svoje uplatnenie si nájdu najmä ako probačný a mediačný úradníci pôsobiaci na okresných súdoch. Poukázal však na nedostatočne prepojenie legislatívy v oblasti probácie a mediácie s uplatnením sa absolventov na trhu práce. V súčasnej dobe sa pre výkon činnosti probačného a mediačného úradníka nevyžaduje absolvovanie tohto študijného odboru. Absolventi po skončení magisterského štúdia taktiež musia pre výkon činnosti civilnej mediácie v zmysle zákona č. 420/2004 Z. z. o mediácii absolvovať odbornú prípravu mediátora v rozsahu 200 hodín, aby mohli vykonávať mediáciu ako mimosúdnu činnosť.
Prof. PaedDr. Vladimír Labáth PhD. hovoril o konflikte ako o univerzálnej téme pomáhajúcich profesii. Vyzdvihol cyklus zážitkového učenia študentov, ktoré je založené na konkrétnej skúsenosti, reflexívnom pozorovaní, abstraktnom zovšeobecňovaní a aktívnom experimente. Poukázal na vhodnosť výučby mediácie ako samostatného predmetu z dôvodu nadobúdania komplexnejších vedomosti a zručnosti v oblasti riešenia konfliktov v medziľudskom styku.
Mgr. Tereza Hanajová a Mgr. Dominik Líška z Právnickej fakulty Karlovej univerzity v Prahe predstavili prínos absolvovania študijného predmetu zameraného na mediáciu a mimosúdne systémy riešenia sporov pre samotných študentov. Poukázali sa systém fungovania medzinárodných súťaži v mediácii, vyjednávaní a arbitráži a prípravu študentov na tieto súťaže. Účasťou na takýchto súťažiach vyzdvihli prínos pre školu aj samotného študenta. Vyzdvihli predovšetkým zapojenie externých odborníkov (mediátorov) a študentskej komunity (študentských spolkov) do výučby a prípravy na súťaže či už v rámci študijných predmetov alebo mimoškolskej činnosti.
Prínos pre školu a študenta:
- Účasťou študentov na prestížnych medzinárodných súťažiach v mediácii, vyjednávaní a arbitráži študenti zároveň reprezentujú svoju Alma mater v zahraničí, čím zvyšujú jej úroveň nie len na základe rankingových hodnotení.
- Zvyšuje sa atraktivita štúdia aj pre zahraničných študentov, ktorí majú vďaka lepšiemu využívaniu mediácie v zahraničí, určité povedomie o mediácii a vyjednávaní.
- Veľkým prínosom je kariérny a osobnostný rozvoj študentov (posilnenie odborných vedomosti, znalosti a zručnosti v mediácii, vyjednávaní a riešení konfliktov), zlepšenie si anglického jazyka, nakoľko medzinárodné súťaže prebiehajú v anglickom jazyku, cestovanie a spoznávanie odlišných kultúrnych zvyklosti pri riešení konfliktov, nadobúdanie „soft skills“ (jemných zručnosti) pre budúce povolanie a pod.
- Na medzinárodných súťažiach sa môžu zapojiť študenti rôznych fakúlt v kategórii mediátor a strana sporu. Študenti právnických fakúlt sa môžu zapojiť aj do kategórii právny zástupca v mediácii, ktorí si precvičia svoje vyjednávacie zručnosti predovšetkým v obchodných a občianskych sporoch a do arbitrážnych súťaži.
- Už počas štúdia môžu študenti študijného predmetu participovať na riešení sporov v mediačnej klinike.
Väčšina zástupcov fakúlt informovala, že mediáciu majú okrajovo začlenenú do študijných predmetov a alternatívne spôsoby riešenia sporov sú vyučované prevažne v rámci nepovinných predmetov. Študenti si tiež ako tému volia mediáciu pre svoje záverečné práce. Niektoré fakulty v minulosti vyučovali mediáciu aj ako samostatný nepovinný predmet, ktorý však nebol prístupný pre všetkých študentov. Mediácia sa v klinikách vyučuje iba ojedinele.
PRIJATÉ ZÁVERY:
Všetci prítomní sa zhodli na opodstatnenosti diskusie k témam mediácie, riešení konfliktov, mimosúdnym systémom a vyjednávania a prínose v začlenení novovzniknutého študijného predmetu do kurikula jednotlivých fakúlt. V súčasnej spoločnosti zručnosti jednotlivca v oblasti komunikácie, interpersonálneho konfliktu, riešenia sporov a poznaní mimosúdnych metód riešení sporov sa javia ako kľúčové pre väčšinu profesii. Vyzdvihli potrebu zohľadňovať v študijnom predmete špecifiká, ktoré súvisia s prípravou študentov na ich budúce povolanie po absolvovaní vysokej školy.
- Výučba mediácie a výučba/ tréning mediačných zručnosti si vyžaduje dostatočnú časovú dotáciu predmetu, aby študenti získali nie len teoretické poznatky, ale predovšetkým nadobudli praktické zručnosti v oblasti riešenia konfliktov.
- V graduálnom vzdelávaní by výučba mediácia mala byť zaradená systematicky ako vyučovací predmet na niekoľko semestrov, aby študent získal dostatočne teoretické vedomosti aj praktické zručnosti v oblasti komunikácie, riešení konfliktov a mimosúdnych metódach riešenia sporov vrátane mediácie a vyjednávania.
- Študijný predmet „Mediácia“ by mal zohľadňovať potrebu pre prax a budúce povolanie absolventov rôznych fakúlt.
- Právnické povolania - komplexne zahŕňa oblasť komunikácie, mediačných zručnosti (sociálnych zručnosti), mediácie, vyjednávania a ďalších mimosúdnych metód. Riešenie konfliktov a prístup k riešení sporov je neoddeliteľnou súčasťou právnických profesii (právnik, advokát, sudca, notár, exekútor a pod.).
- Pedagógovia a odborní zamestnanci škôl a školských zariadení – V školskom prostredí sa čoraz častejšie stretávame s potrebou mať schopnosti a zručnosti pri riešení skupinových konfliktov so žiakmi, ale aj riešení interpersonálnych konfliktov s rodičmi, ako jedným z aktérov škôl, či zručnosti facilitácie. Práca vo veľkom učiteľskom kolektíve dochádza ku rôznym konfliktom a pre ich zvládanie je vhodné zaradiť do štúdia aj oblasť komunikácie a mediácie, ako odbornej metódy založenej na neutrálnom jazyku, empatickom porozumení a aktívnom počúvaní. Predovšetkým školská a rovesnícka mediácia si nájdu svoje uplatnenie u pedagogických a odborných zamestnancov.
- Sociálni pracovníci – absolventi odborov sociálna práca už v súčasnej dobe v zmysle zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele môžu využívať metódu mediácie v sociálnej práci. Pre jej využitie je však potrebné ďalšie akreditované vzdelávanie. Preto je vhodné štúdium zamerať precíznejšie na oblasť komunikácie, zvládanie záťažových situácii, riešenie konfliktov, prácu s emóciami, mediáciu a facilitáciu. Predovšetkým rodinná mediácia, ktorá zahŕňa psychologické aj právne aspekty riešenia rodinných sporov, prácu s dieťaťom v procese rozpadu rodiny a individuálny prístup si vyžaduje multidisciplinárny prístup k riešeniu konfliktov.
- Psychológovia – vývoj konfliktu, komunikácia, mediácia, práca s emóciami, ale aj vyjednávanie je pre psychológov súčasť každodennej práce. Poznanie mediácie ako súčasť multidisciplinárnej spolupráce umožňuje vhodne nastavenie práce s klientom.
- Manažéri – pôsobiaci v rôznych oblastiach vrátane športu prichádzajú do styku s konfliktom, riešením sporov a vyjednávaním skoro na dennej báze. Okrem komunikačných zručnosti je facilitácia, mediácia a vyjednávanie potrebné pre výkon činnosti manažéra kľúčovými prístupmi k riešeniu sporov či už na pracovisku, alebo v rôznych rokovaniach či práci s tímom.
- Lekári a zdravotnícky personál – komunikácia s pacientom, príbuznými pacienta ale aj zvládanie skupinových konfliktov veľkých pracovných kolektívov si vyžaduje dostatočne poznanie v oblasti riešenia konfliktov. Mediácia a jej využitie pre nemocničných ombudsmanov je vhodná aj ako forma celoživotného vzdelávania na fakulte.
- Príslušníci ozbrojených zložiek, polície či vojaci – práca s človekom je založená vždy na spôsobov komunikácie, zvládaní náročných situácii a prístupe k riešeniu sporov. Preto mediácia si nájde svoje uplatnenie aj medzi ozbrojenými zložkami a vyjednávanie má tiež svoje uplatnenie pre špecialistov.
- Duchovná a pastoračná činnosť – povolania duchovných sú založené na aktívnom počúvaní a prístupe k riešeniu konfliktov. Pomoc blížnemu spočíva aj v empatickom porozumení a volení neutrálneho jazyka, ktorý mediácia využíva.
- Tréneri, politici, diplomati, štátni zamestnanci, starostovia, ktokoľvek kto prichádza do styku s človekom - každé z povolaní či profesia s dobre zvládnutými komunikačnými zručnosťami a vzdelaním v oblasti mimosúdneho riešenia sporov môže predchádzať sporom alebo efektívne pristupovať k ich riešeniu.
- Celoživotné vzdelávanie je vhodné zamerať predovšetkým na budúcich profesionálnych mediátor, ktorý vykonávajú mediáciu ako mimosúdnu činnosť podľa zákona č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
- Základná odborná príprava mediátora v rozsahu 200 hod.
- Ďalšie vzdelávanie mediátorov podľa § 10 a) zákona o mediácii
- Špecializované vzdelávanie v mediácii a vyjednávaní
- Supervízia mediátor a pod.
ale aj na oblasť špecializácie vo vyjednávaní, školskej mediácii, rodinnej mediácii, policajne vzdelávanie, manažérske vyjednávacie vzdelávanie, nemocničných ombudsmanov, firemných „mediátorov“, športových „mediátorov“, „kultúrny“ mediátor, ktorý by zvládal zohľadňovať kultúrne odlišnosti medzi zahraničnými a domácimi študentami a predchádzať tak konfliktom na pôde univerzity a mnoho ďalších špecializácii.
- Možnosť zapojenia zahraničných študentov v rámci programu Erasmus čím sa vytvorí priestor pre zbližovanie študentov a odbúravanie medzikultúrnych bariér.
- Pri tvorbe študijného predmetu je vhodné zapojiť externých odborníkov z oblasti mediácie, vytvárať medzifakultnú interdisciplinárnu spoluprácu so zapojením odborníkov z rôznych fakúlt jednej univerzity a vytvoriť priestor pre praktický nácvik mediačných zručnosti formou mediačných kliník, alebo centier, či študentských spolkov alebo účasťou na mediačných, vyjednávacích a arbitrážnych súťažiach doma aj v zahraničí.
- Je vhodné uchopiť mediáciu ako komplexnú tému v teórii, výskume a praxi. Väčšia angažovanosť jednotlivých univerzít v oblasti vedy a výskumu v mediácii so zameraním na tvorbu nových paradigiem prinesie možnosti skúmania parciálnych otázok v aplikačnej praxi civilnej aj trestnej mediácie a tým môže dôjsť k zlepšeniu využitia mediácie pri riešení sporov v rôznych oblastiach života.
Prezidentka Asociácie mediačných centier Slovenska (AMCS) JUDr. Dagmar Tragalová za asociáciu ponúkla zástupcom univerzít a vysokých škôl metodickú a odbornú pomoc pri tvorbe nového študijného predmetu, externú spoluprácu pri úvodných workshopoch a prednáškach pre študentov a pedagógov vysokých škôl a podporu pri realizácii praktickej časti študijného predmetu pomocou odborníkov - mediátorov. AMCS v spolupráci so študentským Spolkom Student ADR Association v Prahe ponúka priestor pre organizáciu domácich a slovensko – českých súťaži v mediácii a vyjednávaní a prípravu a tréning študentov, ktorí sa budú pripravovať na medzinárodne súťaže v anglickom jazyku, prípravu koučovacieho tímu a podporu študentom v rámci mediačnej kliniky.
Akademická a odborná obec sa dohodla na ďalšej spolupráci pri začleňovaní mediácie na vysoké školy. Pre záujemcov o vytvorenie jednotného študijného predmetu zameraného na mediáciu, riešenie konfliktov a mimosúdne systémy, ktorí by mali záujem participovať na vytvorení a následnom zavedení predmetu do svojho kurikula AMCS zorganizuje v najbližších týždňoch , ďalší okrúhly stôl po dohode s partnermi a záujemcami o študijný predmet. Cieľom okrúhleho stola by malo byť vytvoriť užšiu spoluprácu medzi fakultami a AMCS pri tvorbe obsahu, rozsahu a systematickom zaradení predmetu do študijného programu, prípadne rozšírenie už existujúcich predmetov o oblasť mediácie, komunikácie a tréningu mediačných zručnosti. Vytvoriť možnú schému výučby mediácie, mimosúdnych metód riešenia sporov a mediačných zručnosti do graduálneho vzdelávania.
Konflikt je súčasťou každodenného života. Schopnosť riešiť spory, prevziať zodpovednosť za vlastné rozhodnutia bez zásahu autority alebo štátu môže priniesť do spoločnosti viac porozumenia, zmiernenie napätia a konštruktívnu diskusiu, či schopnosť prijať iný názor. Čím skôr sa študent stretne s konfliktom a spôsobmi jeho riešenia, tým skôr si s ním bude vedieť v budúcnosti poradiť. Schopnosť riešiť konflikty na úrovni jednotlivca môže priniesť pokojnejšiu a slušnejšiu spoločnosť.